Samochodem do Francji

Francja to coraz częściej wybierany przez Polaków kierunek podróży. Wyjazdy wakacyjne i narciarskie do Francji zyskują na popularności. Warto zapoznać się z przepisami obowiązującymi we Francji i zabrać w podróż parę istotnych informacji o tym kraju.

Wyjazd do Francji wiąże się z koniecznością poznania podstawowych przepisów obowiązujących w tym kraju. Ważna również może okazać się znajomość telefonów alarmowych czy adresów polskich placówek dyplomatycznych. W zagranicznym wyjeździe, poza przyjemnością, nie można zapomnieć o kilku zobowiązaniach.

Sprawdź auto przed wyjazdem

Długa podróż będzie miła i przyjemna jeśli przyswoisz sobie kilka podstawowych zasad i będziesz pewny stanu swojego samochodu. Jak sprawdzić auto przed wyjazdem na wakacje, przed trasą przekonasz się tutaj: skontroluj auto przed długą trasą

Francja jako członek Unii Europejskiej i strefy Schengen nie wymaga od polskiego turysty niczego poza dowodem osobistym (ważnego co najmniej 6 miesięcy). Wymiennie możemy zabrać paszport, którego ważność nie może być jednak krótsza niż 3 miesiące. Obowiązującą walutą jest Euro a obywatele naszego kraju nie posiadają obowiązku meldunkowego. Znajomość postawowych przepisów pozwoli uniknąć zaskoczenia w postaci mandatu a odpowiednie zaplanowanie wyjazdu ominąć często spotykane na francuskich, płatnych autostradach, korki.

Najczęściej kierujemy się w stronę Prowansji, Lazurowego wybrzeża i Paryża. Zimą bardzo popularne są francuskie Alpy. Jednak niezależnie od kierunku, obowiązujące przepisy są identyczne.

Podstawowe przepisy we Francji:

We Francji wystarczy polskie ubezpieczenie OC. Warto jednak spać spokojnie i zaopatrzyć się w dodatkowe ubezpieczenie AC. Koszty ewentualnych napraw, są na miejscu bardzo wysokie. Podobnie jest z polisą zdrowotną. Francuzi jej nie wymagają ale tak jak w przypadku AC – warto ją wykupić.

We Francji, podobnie jak W Polsce, zakazane jest używanie antyradaru. Co prawda nie natkniemy się tam raczej na patrol drogówki z radarem ale fotoradary są często spotykane – zarówno w terenie zabudowanym jak i na autostradach. Podczas jazdy zabronione jest używanie telefonu komórkowego a francuska policja nie jest pobłażliwa w razie złamania przepisów.

Jazda na światłach mijania nie jest obowiązkowa. Jedynie w przypadku motocykli przepis mówi o używaniu ich 24 godziny na dobę. Narodowy francuski trunek jakim jest wino, tak często wybierane do obiadu, niewątpliwie ma wpływ na nieco większą tolerancję dopuszczalnej zawartości alkoholu we krwi. Ta wynosi 0,5 promila. Natomiast za przekroczenie dopuszczalnej dawki alkoholu we krwi (w zakresie od 0,5 do 0,8 promila) grozi 6 punktów karnych, grzywna i ewentualna utrata prawa jazdy na 3 lata. Gorzej sprawa wygląda jeśli przekroczymy poziom 0,8 promila. Dochodzi wtedy do natychmiastowej utraty prawa jazdy na 72 godziny a w konsekwencji nawet do 5 lat. Dodatkowo do konfiskaty samochodu a kierowcy prowadzącemu w stanie upojenia alkoholowego grożą 2 lata więzenia.

Ograniczenia prędkości we Francji (dotyczą również pojazdów z przyczepą)

teren zabudowany: 50 km/h
autostrady: 130 km/h
drogi ekspresowe: 110 km/h
pozostałe: 90 km/h

Większość autostrad jest płatna. Nie są to niskie ceny ale rozbudowana sieć dróg pozwala na ich ewentualne ominięcie. Stan francuskich dróg należy od jednych z najlepszch na świecie. Dziury i koleiny są dla Francuzów rzeczą nieznaną, także polskiego kierowcę czeka komfortowa podróż. Największym utrudnieniem, zwłaszcza w sezonie wakacyjnym, mogą być korki (również na autostradach). Popularne rejony wokół Lazurowego Wybrzeża m. in Saint Tropez, to niezwykle zakorkowane okolice. Podróż w te rejony lepiej zaplanować o odpowiedniej porze lub uzbroić się w cierpliwość. Opłat za autostrady dokonujemy na bramkach, które niestety są najczęstszą przyczyną powstających korków. Oprócz płatnych autostrad istnieje konieczność uiszczenia opłaty za przejazd niektórymi tunelami. M. in Frejus, Mont Blanc pomiędzy Chamonix a Entreves, Prado Carenage, Puymores i Envalira. Opłaty wynoszą od 6 do nawet 38 Euro. Przejazd Eurotunelem pod kanałem La Manche również nie należy do tanich, a ceny zależą od terminu rezerwacji.

Na co zwrócić uwagę?

fot. Mateusz Szymański

Na liczne obcierki parkingowe. Francuzi nie są mistrzami parkowania a w miastach samochody są naprawdę mocno stłoczone. W miejscowościach turystycznych bardzo często spotkamy duże, podziemne parkingi, które są pod tym względem nie tylko bezpieczniejsze, ale często tańsze niż parkowanie na ulicy. Warto mieć to na uwadze szukając miejsca do zaparkowania na kilka godzin. W zabytkowych miejscowościach drogi są bardzo wąskie a uliczki miejskie często mieszczą tylko jeden samochód. Wypożyczalnie skuterów i samochodów bez problemu znajdziemy w każdym większym mieście. Francja to także kraj kolarstwa więc na drogach można spotkać bardzo wielu rowerzystów. Miejscowi kierowcy na ogół respektują przepisy więc brawurowa jazda nie jest tam mile widziana.

Obowiązkowe wyposażenie pojazdu we Francji*:

– trójkąt ostrzegawczy
– kamizelka odblaskowa
– komplet zapasowych żarówek
Apteczka nie jest obowiązkowa, jej posiadanie jest jednak zalecane.

*Wszystkie kraje członkowskie Unii Europejskiej są sygnatariuszami Konwencji Wiedeńskiej o Ruchu Drogowym, która jasno mówi, że policja nie ma prawa karać zagranicznych kierowców za brak wyposażenia wynikającego z Prawa o Ruchu Drogowym obowiązującym w danym kraju, jeśli pojazd wyposażony jest zgodnie z wymogami państwa, w którym został zarejestrowany. Zatankowanie gazu wiążę się najczęściej z koniecznością zjechania z autostrady, ponieważ nie ma go na głównych stacjach. W miastach nie będzie problemu z zatankowaniem LPG, nie jest on jednak tak popularny jak w Polsce.

Przykładowa wysokość mandatów:

używanie antyradaru: 1500 Euro
nieprawidłowe parkowanie: 35-135 Euro
niezapięte pasy: 135 Euro
używanie telefonu komórkowego: 35 Euro
przekroczenie prędkości do 20 km/h: 135 km/h
przekroczenie prędkości od 20 do 50 km/h: 135 nawet do 1500 Euro

Jak dojechać do Francji, polecane trasy:

fot. Mateusz Szymański

Jeśli wybieramy się do Francji na narty np. w popularne okolice Grenoble, to popularną trasą jest:
Bazylea, Berno, Genewa, Chambery, Grenoble, kieunek na Mulhouse, Lyon, Grenoble
Alternatywą jest ominięcie Szwajcarii i przejazd przez Niemcy.

Polecana trasa z Warszawy do Paryża (1613 km):
Warszawa-Łódź-Poznań-Miedzichowo-Berlin-Hannover-Koln-Aachen-kierunek Luxemburg (trasa E40/A3) – kierunek Nancy, Paris (trasa E19).

Warszawa – Lazurowe Wybrzeże, Saint Tropez (1960 km):
Warszawa-Katowice-Tychy-Cieszyn-E462-Nova Ves-Graz-Wenecja-Genewa-Nicea-Cannes-Saint Tropez

Telefony i adresy, które powinieneś zanotować:

fot. Mateusz Szymański

policja: 17
pogotowie ratunkowe: 15
straż pożarna: 18
główny numer alarmowy: 112
pomoc drogowa: telefony na autostradach

Polska placówka dyplomatyczna:
Ambasada RP
1, rue Talleyrand 75007 Paryż
tel.: +33 143 173 405
www.paryz.polemb.net

Powiązane artykuły