Minusy, plusy i mity dotyczące posiadania auta typu cabrio w Polsce. Jaki dach wybrać? Miękki czy sztywny? Wszystko co powinniście wiedzieć o kabriolecie, łącznie z kosztami utrzymania. Na podstawie kilku lat doświadczeń.

cabrio plusy i minusy, wady i zalety (2)

Czy cabrio/kabrioletem można jeździć w zimę?

Między bajki schować należy mit, że auta typu cabrio należą do aut specjalnej troski. Nie podobnego. O ile nie rozważasz zabytkowej konstrukcji, o tyle do zakupu powinieneś podejść tak jak podchodziłbyś do zakupu standardowego auta. Posiadającego dodatkowe wyposażenie. A jest nim możliwość posiadania nieba nad głową, słońca na włosach i wiatru na twarzy 🙂

Od kilku lat jeżdżę autem bez dachu. Do zakupu podchodziłem na raty, pełen obaw. Wiedziałem już z czym to się je. Takie auta posiadali moi znajomi, miałem okazję wypożyczać je na wakacjach. Ale czym innym jest jazda autem typu cabrio w 35 stopniach na wybrzeżu, a czym innym w naszym kapryśnym polskim klimacie. Gdzie przez 9 miesięcy w roku mamy jesień przeplataną nieoczekiwanymi zmianami pogodowymi 🙂

Obawy bez podstaw: opinia o cabrio

cabrio plusy i minusy, wady i zalety (2)

Nie bój się zakupu kabrioleta w Polsce. Dlaczego? Bo w najgorszym wypadku, przy niesprzyjającej pogodzie po prostu nie użyjesz funkcji składania dachu. W Internecie krąży wiele mitów i obaw (często niesłusznych) dających do zrozumienia, że to auto specjalnej troski. Tylko dla wybranych i nielicznych. Kiedy czytam takie teksty, uśmiecham się pod nosem. To tak jakby pisać, że auta z klimatyzacją są tylko dla wąskiej grupy, nieprzydatne w Polsce. Bo przecież można się przeziębić. A spod auta kapie. Odpowiedzią na wszystkie tego typu zmartwienia jest: najwyżej jej nie włączysz. Tak samo należy podchodzić do zakupu auta ze składanym dachem. Czy to miękkim czy sztywnym (soft-top/hard-top).

W przypadku jakiejkolwiek obawy, a to o dach, a to o zdrowie, a to o bezpieczeństwo – najwyżej go nie otworzysz.

Mity dotyczące posiadania cabrio:

  • Konserwacja dachu materiałowego: jak impregnować dach w cabrio? Dwa razy do roku i jest święty spokój. Praca prosta i przyjemna. Koszt przy użyciu naprawdę drogiego środka (i sprawdzonego) 89 zł (wystarcza na dwa razy). A przecież zwykłe auto również pielęgnujesz, woskujesz, zabezpieczasz. Czy to się różni? Ano niczym.

kabriolet z Polsce wady i zalety, jaki dach wybrać

  • Zużycie dachu. Współczesne konstrukcje dachów nie robią sobie nic z pogody. Jeśli tylko nie składasz mokrego dachu czy nie katujesz go na mrozie, jeździsz i się nim nie martwisz. Konserwacja w przypadku materiałowego (dwa razy w roku, koszt DOBREGO środka 89 zł)

kabriolet z Polsce wady i zalety, jaki dach wybrać

  • Chuliganka. A co jeśli sąsiad potnie mi go nożem? Myśląc w ten sposób nie powinieneś kupować żadnego auta. Bo tak samo może porysować Ci gwoździem zwykłe auto (czy pociąć opony). Miękka konstrukcja dachu to nie jest kawałek papieru który dziubniesz nożykiem i jest po nim. We współczesnych autach musiałbyś się na to rzucić z piłą i nieźle się namachać żeby go uszkodzić.
  • Cieknie do środka. Takie historie zdarzały się w starych cabrioletach (Ford Escort). Albo autach, które były poważnie uszkodzone. Zdecydowana większość konstrukcji, od dobrych 20 lat jest wolna od takich wad. Czy to wersji materiałowej czy to w wersji sztywnej. Już prędzej będzie Ci ciekł szyberdach w samochodzie. Pamiętaj, że konstrukcja takiego dachu to nie jest samoróbka z garażu u Zbigniewa pod Garwolinem, ale starannie zaplanowana i przetestowana całość, zdolna znosić naprawdę ekstremalne warunki. A już na pewno nieprzeciekająca.
  • Droższy serwis. Serwis czego, ja się pytam? Jeśli kupisz auto, które nie miało uszkodzonej konstrukcji dachu i mechanizmów, to są to konstrukcje bezobsługowe. Audi Cabrio z lat 90tych, właśnie dojeżdżają do swoich 25tych urodzin. I poddało się w nich wiele innych elementów. Ale nie dach J Raz na jakiś czas sprzątanie, smarowanie (ale nie takie jak smarujesz zawiasy w stodole) i jest święty spokój.
  • Jazda tylko latem. To zależy. Jeśli nie pada, to można jeździć zarówno wiosną i jesienią. Nawet późną. Pod warunkiem, że nie mamy tu na myśli szybkiej jazdy w trasie. Kurtyna powietrzna jaką daje gorące powietrze lecące z nawiewów w połączenie z windshotem (siatka umieszczana za przednimi fotelami, która zapobiega tworzeniu się wiru powietrza wewnątrz kabiny) pozwalają jeździć nawet przy temperaturze rzędu 10 stopni.

cabriolet zimą

  • Trzeba mieć garaż. Mit. Tak jak w przypadku każdego innego auta. Po prostu na ulicy bardziej niszczeje. Dach nie robi z tego tytułu problemów. Nasz klimat jest ogólnie wredny dla WSZYSTKICH samochodów, i te trzymane pod chmurką po prostu bardziej dostają w kość.
  • Cabrio jest mniej bezpieczne. Nie, nie jest. Konstrukcja jest opracowana od podstaw, waży więcej od swojego odpowiednika np. w wersji coupe. Wszystko po to, aby bezpieczeństwo było na jak najwyższym poziomie.
  • Urwie mi głowę jak będę dachował. Na szczęście konstruktorzy aut, to nie 5-latki w piaskownicy z matchboxami. I wzięli to pod uwagę. Każde współczesne auto typu cabrio, jest skonstruowane tak, aby chronić pasażerów. Tych z przodu. I tych z tyłu. Za fotelami znajdują się pałąki przeciwkapotażowe (zamontowane na stałe lub wyskakujące w razie wypadku), które chronią nasze głowy. Chyba, że nie zapniesz pasów. Efekty zostawiam Twojej wyobraźni 🙂
  • Mniejszy bagażnik. Tutaj wszystko zależy od modelu. Są auta, które faktycznie mają niewielki bagażnik. Są takie (jak moje), które posiadają pełnoprawny, wielki kufer. Z podnoszoną półką, która w przypadku jazdy w trasie ze złożonym dachem, wędruje do góry i robi nam przestrzeń jak w dużym sedanie.
  • Sztywny dach jest lepszy niż miękki. Jedyna odczuwalna różnica to hałas. Jazda na trasie w z twardym dachem to mniej decybeli w kabinie. Za to prawie w każdym wypadku mniejszy bagażnik i większa masa auta. Nie ma tutaj zwycięzcy czy lepszego rozwiązania. Są po prostu inne.

 

Głowa w chmurach, dopiero po zakupie. Kupuj z głową.

sprawdzenie cabrioleta przed zakupem

Wszystko tak jak w przypadku większości aut, sprowadza się do zakupu dobrego egzemplarza. Jak sprawdzić cabrio przed zakupem przyjrzę się w innym materiale, ale jeśli już wyszukasz (jak to zrobić tutaj) konkretne auto, to aby uniknąć błędu i dodatkowych kosztów, oddaj je do rzetelnego sprawdzenia przed zakupem.

Czy są jakieś minusy posiadania cabrio w Polsce? Jak w przypadku każdego auta, jakieś się znajdą. Nie powinny Cię jednak zrażać do zakupu. Pod warunkiem znalezienia sprawnego egzemplarza, radość jaką daje jazda bez dachu, jest warta grzechu. Nawet przez 2-3 miesiące w roku. W pozostałym okresie, przecież nie musisz go otwierać.

 

Wady związane z posiadaniem cabrio

Na przykładzie kilku lat doświadczeń. Własnych i znajomych.

cabrio plusy i minusy, wady i zalety (2)

  • Nie można składać mokrego dachu, musi wyschnąć (na szczęście schnie momentalnie).
  • Ryzykowny temat zostawiania auta na ulicy. Nie dlatego, że ktoś coś zrobi. Bez przesady, od kilku lat nie spotkałem się z żadnymi negatywnymi sytuacjami. A dlatego, że nawet w słoneczny dzień w Polsce potrafi rozpadać się w 5 minut. A Ty jesteś np. kilometr dalej. I potop gotowy.
  • Zimą problem z szybami bez ramek. Zamarzają i nie chcą się opuszczać, co w WIELU modelach, kompletnie uniemożliwia otwarcie/zamknięcie drzwi. I nie ma znaczenia czy ma się garaż czy nie. Wystarczy pojechać gdzieś na dłużej i problem robi się naprawdę irytujący.
  • Jest nieco głośniej w kabinie przy dużych prędkościach. Ale nie jest to hałas męczący.
  • Auto jest odczuwalnie cięższe niż jego odpowiednik np. w wersji coupe (ze względu na wzmocnienia związane z bezpieczeństwem).
  • Częstsze sprzątanie. Kiedy jeździsz bez dachu pył wpada do kabiny. Zbiera się kurz, wpadają pyłki z drzew. Ale nie ma dramatu. Skóra na pewno jest wygodniejszym rozwiązaniem w aucie tego typu.

Na szczęście cabrio jest najłatwiejszym autem do sprzątania na świecie. Kiedy dach jest złożony, to sama przyjemność. To samo dotyczy wsiadania. Naprawdę nie ma się czego bać. Jeśli macie jakieś pytania, śmiało piszcie, chętnie odpowiem.

Powiązane artykuły